Sunday 19 May 2013

Kisah pembelian "rumah comel" itu


errmmm..sebelum meneruskan berentri..
aku cter dulu kisah aku beli rumah ni...
JENIS : double storey terrace TOWN HOUSE -nati aku cter pasal jenis rumah ni-[ramai yg tak tau]
AREA : SHAH ALAM

mmg pada mulanya aku hanya menyewa kat umah ni...
start sewa tahun 2009..lepas kitorg kawen
dengan kadar sewa RM500/month..masa tu rasa sgt2 berbaloi..
skrg sewa average dah jadik RM750/month- lam masa hanya 4 tahun-
oke2 sambung....
baru kawen katanya..duit pon dah byk habis..
nak carik rumah area shah alam dgn harga tu mmg xde ar..
kalo ade pun umah flat..tu pon kat ceruk2 mana punya flat...

dalam tempoh aku sewa umah ni..
agen rumah selalu la duk call aku suh aku beli umah ni...
aku ngn asben berkeras tak nak..
aku tak pekenan design umah ni... [demand]
satu lagi aku pikirkan dengan harga yg ditawarkan -agak mahal-
kitorg boleh mencari umah yg lagi baik -sama harga @ kurang-


nak pendekkan citer...
masa aku lam pantang 2010 -kat kampung-
dapat call dr agen umah..

:: umah yg aku duk tu nak kena lelong ::

hah gler weh..aku baru seminggu bersalin kot...
dah la kat kampung masa tu...
kalo ade pembeli masa dilelong tu,
aku diarahkan kuar serta merta.. -tragis-
banyak mende yg kitorg pikir masa tu...
nak carik umah lain bukan senang..urgent lak tu...
masa..tenaga..duit... semua kena ready...
tu tak kira mental aku lg..nak kena set mana nak tggal..
aduyai..nasib tak meroyan aku lam pantang tuh..hehehhe..

sudahnya :

setelah dibincangkan..-sbb nak keputusan segera-
kitorg lakibini dan dipersetujui oleh ayah aku...
kitorg beli umah ni...
kita kena bid gak la...
alhamdullillah..sgt murah harga umah ni...[berbaloi2]
dah kata umah lelong kan???
mana nak dapat umah rege cani kat shah alam???

dan  SECARA TAK SENGAJA kitorg terbeli rumah ni....

tu kisah beli rumah...next entri aku citer serba sedikit pasal design rumah ni...

ni aku tepek sekeping permandangan taman perumahan aku...
- rupa cam umah teres kan?? tapi ini lar dia TOWN HOUSE...-

sumber : mudah .my

Kelebihan aku bila dapat umah lelong ni : 

1) Harga  super-duper murah berbanding harga asal
2) Aku tau condition rumah memandangkan aku menyewa disini-rumah yg sama- 
berbeza ngn pembida lain yg hanya boleh tgk condition rumah hanya dr luar!
3) Selama setahun setengah aku duk umah ni secara free-selepas aku menang bid-
sbb, owner dah takde hak ke atas rumah tu...bank plak amik masa nak setel mcm2 hal..
selagi tak jd hakmilik aku, aku tak perlu bayar pape...- mungkin bank ingat umah ni kosong-
" ni salah owner asal ek..bukan aku, aku bayar sewa tiap bulan dia yg tak byr kat bank..last2 kenan lelong, untungnya aku!" [alhamdullillah]

kekurangan :
1) terlalu drastik...tak sempat aku nak pikir pape...-sadis-
2) urusan pembelian yg sangat complicated..- alhamdullillah, dah setel-
[jgn tanya aku..apepon aku tak tahu..semua asben yg uruskan, hehehe]
3) rumah bukan pilihan hati..[ ni lebih kepada hawa nafsu aku semata -demand-)

okeh..skrg aku dah boleh terima kenyataan...
tp masih jugak intai2 kot ade rumah yang aku pekenan, terutama...tentang DESIGN rumah...
[tp aku sgt bersyukur dengan ape yg ada skrg]




2 comments:

Fizah said...

ohhh tertanya2 apelaa agaknya kisah pembelian umah jaja ni...legaa dah tau..haha tetibe...tp alhamdulillah rezeki laa tu kan? rumah area shah alam mmg mahal2...ni kira umah pertama laa...nti adala umah kedua plak, yg ni sewakn ke...kut nk ikut hawa napesu laa...ahaha..apapun tahniah dpt memilik rumah sendiri!! =)

xeea said...

Town house ni unik, kan? I dulu pun ade survey town house, tp price area Puchong ni mcm dh tak berapa munasabah. *tak mampu, to be precise* huu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...