Tuesday 2 July 2013

SUSUNATUR : stok barang dapur


salam semua...
dah lama aku tak up entry kan??

ehehhe..bajet ade sangat org nak tggu bebelan ko jaja...
haih..
aku ni setiap hari BW..
tp aku melarat..percaya tak aku leh hadap blog2 korang semua hampir berjam2!!
eerrr...
tp bila nak up entry aku jadik malas...
byk mende yg nak share..
ok.. takpe..bila dah mula ni dia akan otomatik jadik bersemangat..

okeh..berbalik pada tajuk...
just nak citer caner aku susunaturkan stok barang  kat dapur comel aku...
rumah yg takde kicthen kabinet riban2 ni kena gigih sket la nak menyusun..
nak memanfaatkan ruang..
kat sini aku nak share CARA AKU susun brg2 dapur...
offcoz la cara aku kan..korang2 dh ade KC..sob..sob..
abang!!!! nak KC..[tetibe berdrama!!]

lebih senang kita refer pic jer...
korang bukan nak baca sgt aku bebel panjang2 ni kan??
haip...angguk2 kepala...

ni lar rupenya KC puluhan ringgit aku...
walaupon murah sgt berbakti tau!
semua bende aku sumbat dalam tu...
kalo sebelom ni kabinet lapang sket atasnya...
*oven baru keluarkan dr stor simpanan...
nak raya dah kannn...nati nak wat bisku raya..yeyay!*

1st of part kabinet ni aku susun stok barang yg besar2...
gula..minyak..susu...bihun ..keropok etc...
ade satu buku kat situ..cer teka buku ape???


tadaa....
buku 1 hari 1 resepi..
mmg buku ni sumber rujukan aku sepenuhnya...
tak yah pening kepala pikir nak masak ape..heheh


2nd part..space ni devide 2 bhgian..
atas dan bwh...
yg kat atas ni aku susunkan segala macam stok berbotol dan bertin..
dalam bakul putih tu ade stok yg kecit2...
maggie..rempah ratus..asam jawa..
mcm2 khazanah masakan...
bekas panjang putih kat sebelah bakul putih tu adalah "rumah spageti" 

pic yg ni kasi zoom sket la...
ha..dalam bekas tutup merah tu maggie yg dah bukak..
masak separuh jer..lagi separuh letak jer lam tu..hehhehe


yg ni plak bahagian bawah..
aku letak cawan2 yg guna kadang2...-bila ade tetamu-
jag air pon kat situ..

bagi nampak keseluruhan sket...


okeh...
takkan cawan gelas aku byk tu jer kan??
pinggan mangkuk???
hahhahaha...
korang tgk kabinet "Jutaan Ringgit" kat bawah ni..

segalanya di sini!!!
aku susun jer cegitu...
tu jer cara paling jimat ruang kot...
gigih tau aku mengangkat ni keluar satu2 kalo org datang umah...
.nanges.

okeh...
tu dulu setakat ni.....

periuk belanga?? bekas plastik?? botol air???
kat mana ea...

ok..next entry aku citer...
bye..

{。^◕‿◕^。}



27 comments:

Nana said...

arrrr..."jutaan ringgit" tu jauh lebih baik susunannya dr umah sayaaaa...sy nye susun atur kt dapur kalau di tunjukkn kat blog, maun pengsan 40x..huhuhu

ayahmamilisa said...

wah..cantek je tersusun even takde KC..
umah kite pon takde KC..bajet lari..:(

SUHAIDA said...

KABINET KITA LEBIH KURANG JE..HIHI
TAPI ADA LIPAS MASUK ARRRRRRRRRR TAK SUKE..ADA TIPS TAK ??

zarith said...

Walaupun kc jutaan ringgit. Tapi sangat tersusun.
pinggan dan cawan berlebihan, sy simpan kat tempat paling susah nak nak capai. Boleh tak gitu.. nama pun berlebihan. Memang tak guna.

Fizah said...

wahhh i like this entry soooo muchhh!! kemas dapor jaja ok..sukeee sgttt tgk...=)

MamaRizqin said...

kemas...saya tak boleh isi barang dlm kc jutaan ringgit tu..banyak lipas...

cplud miera said...

kak, bakul putih tu nice la. kt ikae ke tu? dengan para2 yg letak bakul putih tuh..

JaJa_NoRLiza said...

thanks semua..

@cplud miera : bakul tu beli kat DIY jer..RM3.90/pcs..para2 tu plak kat daiso : RM5/2pcs..semua bajet2 jer...

chuya - the mother of A's said...

tak sabo nak terjah daiso ngan DIY ni.. bakul putih tu cantik... pastu tengkiu jaja dah bagi idea kat saya apa nak buat dengan meja putih tu.. la la la tq tq

Han Hanni said...

Kc awk pun comel laa..susun cantek je

Unknown said...

kms & teratur, sy suka :)

Anonymous said...

Lipas ye...pernah sewa satu rumah dulu...mmg x de langsung lipas dlm rmh tu...bila buka dlm kc dia...rupa2nya dia letak kulit kayu manis....cuba laa...in shaa Allah berkesan...

mamaairis said...

kEMAS NYA...PERGGGHHHH...memang tertarik de bomb laaa....

Unknown said...

jaja..cantiknyee..kemas sgt2..umah I pon dapur n ruang mkn n living hall bersambung..panjang gitu..berminat la ngn divider tu. Ja bli kat ner ek?

JaJa_NoRLiza said...

@harmiza..xde la cantik mana..biasa2 jer..umah kecik camtu la gaye nya...
devider tu kwn aya bg...tp ada kwn2 susunatur ckp kat nilai ade jual kott...tq sudi singgah kat blog saya!

Unknown said...

assalam...xpe kc tu buka wajib pun janji barang tersusun..btw sy dah lama cari para tu..tp xjumpa lah...sy duk kat seremban

Unknown said...

LG elook kalau gula tepung minyak Dan yg sesuai dgnnya. Isi dlm tumperware. Npk. Kemas. N teratur

UmmiAbi said...

Ya Allah akak..Sy bru terjah cter umah adik akak..Sekali akak pun organized person jgk.. Mmg jnis org yg teratur & disiplin..Syabas akak.. Suka singgah sini..Byk tips..
Nukilan UmmiAbi

Siti said...

cantek jer susun atur sis..sye punye brg2 bru beli sume terletak kat tempt open...nnt bile sampai masa nk guna mesti berminyak...x best..x best....

Zuhaira said...

izinkan saya menjadikan entry ini sebagai bahan rujukan untuk operasi kemas dapur saya.. terima kasih tuan tanah

Unknown said...

Saya suka cara tuan umah susun... sbb umah sy pon xde kc jutaan ringgit tue

Unknown said...

salam jaja.. sbnarnya akak dh lama tgk2 blog jaja n curi sikit2 idea jaja... tapi baru berkesempatan nk tulis kome... akak suka lar cara deko jaja... thanks kongsi byk idea untuk akak deko rumah n susun barang... salam perkenalan..

Unknown said...

wah..entri best1!!
salam perkenalan dari rehana, www.rehanswardrobe.blogspot.com

Ummi Izzah said...

Waah...tak semua org dpt KC puluhan ribu ringgit,,saya pun tak terkecuali.cuma ada table top aje...bile nk siap tk tahu la,untung dpt tengok blog ni,dpt byk idea..tq,tq

Ummi Izzah said...

Assalamualaikum...waah...idea hebat..tk semua org berpeluang dpt KC ribuan ringgit...saya pun...cume ade table top je...t.kasih berkongsi idea..lpas ni smngt ckit hias dapur saya, wpun tk sempurna..

Dila said...

nice sharing,,salam kenal dari saya,,i follow..

Aija said...

simpan gelas dalam bakul comel tu.
Ya ALLAH, naper arr selama ni tak terfikir nak wat gitu.
Trima Kasih sbb bagi idea nak simpan gelas and cawan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...